Digital marketing er et felt fyldt af smarte udtryk og indviklede modeller. Som spirende eller måske allerede ganske erfaren marketingsekspert, kommer du helt sikkert til at stifte bekendtskab med nedenstående:
Har du styr på kundens købsrejse? Her har du en af marketingsfagets mest brugte modeller. Den beskriver de helt essentielle processer, der kan være altafgørende for din marketingsstrategi. Det er nemlig en model over, hvad man i digital marketing jargon kalder kundens købsrejse. Første trin er "Stimulus", dvs. hvor kunden ser en reklame eller hører om et produkt. Hvis han er interesseret tager han ned i butikken og køber det. Dette er andet trin, "Shelf", som også populært kaldes First Moment of Truth. Når kunden så har fået produktet hjem, begynder hans erfaringer med produktet. Her når vi tredje trin nemlig "Experience" eller Second Moment of Truth. Det lyder rimelig simpelt og ligetil, ikke? Hvis ethvert køb kan koges ned til tre trin, hvor svært kan det så være? Kan alle så ikke blive marketingseksperter? Ikke helt. Kundens købsrejse er nemlig blevet en hel del mere kompliceret i takt med internettets opblomstring. ...Så kom internettet Vi kan lige så godt indse det. Internettet er kommer for at blive. Og som med så mange andre ting, har det ændret nogle helt basale processer i vores hverdag. Vi er altid online og har på alle tidspunkter mulighed for at komme i kontakt med hinanden. Både dem vi kender, og dem vi møder rundt omkring på internettet. Et godt råd er aldrig mere end en Google-søgning væk! Derfor er der også blevet tilføjet et meget vigtigt trin til kundens købsrejse:
Som du kan se har en fjerde fase sneget sig ind mellem første og andet trin. Den beskriver den research-fase, som kunden med Google, sociale medier og andre internetservicer har til rådighed i dag. Vi kalder fasen for Zero Moment of Truth. Der skal nu mere end blot en flot eller pirrende reklame film eller en laber kendisambassadør og fede taglines til at sælge et produkt. Kunden har fået en platform hvor han kan dele sine erfaringer, og endda til rigtig mange. Og nye potentielle kunder har fået et forum, hvor de kan samle upartiske anmeldelser og oplysninger om et produkt. På den måde kan de danne sig et mere nuanceret billede af produktet før de køber det. Et firma er derfor mere end nogensinde afhængig af gode anmeldelser og loyale kunder. Og det er ikke i butikkerne de skal hverves - det er på internettet!
Hvad kan DU gøre? Den vigtigste forandring der er sket med Zero Moment of Truth er, at intuition er blevet afløst af fakta. I stedet for at følge sine følelser og impulser er kunden nu styret af resultaterne af sin research. Som sælger skal du derfor ikke længere appellere til den hurtige stimulans. Du skal ikke bare sælge et produkt, men skabe en udbytterig relation for kunden. En relation der gør, at han kommer tilbage. Gennem nyhedsbreve, blogindlæg og sociale medier skal du appellere til kunden på en ny måde. Det er ikke længere salget der skal være i fokus, det er kunden. Og det er her digital marketing bliver vigtigt!