Du kender det, fra når du selv browser rundt på nettet. Du gider ikke de lange artikler. Internettet er kæmpestort og vi vil gerne nå at læse så meget som muligt på så lidt tid som muligt. Når det kommer til digital marketing er det altså dit job at gang og holde læserens opmærksomhed.
Tal ikke til din kunde - tal med ham "Traditional marketing talks at people. Content marketing talks with them." Således har marketingseksperten Doug Kessler beskrevet den største forskel mellem de to markedsføringsstrategier. Og den beskrivelse er god at huske på. Når det kommer til digital marketing er den største forskel nemlig, at vi ikke længere kun gør brug af broadcasting, for at få vores produkter ud. En reklame i fjernsynet når godt nok ud til rigtig mange mennesker, til gengæld er den upersonlig og let at glemme. Et nyhedsbrev eller et blogindlæg der henvender sig direkte til læseren gennem personlige pronominer som "du" eller "jer", bliver derimod automatisk mere relevant for læseren. Desuden tillader digitale medier med deres svarfunktioner en tovejskommunikation, at kunden rent faktisk kan blande sig og komme med input. Det bliver dermed en dialog, fremfor en salgstale. Når kunden føler sig inddraget personligt, skærpes hans opmærksomhed, og han får lyst til at læse videre.