Hvis jeg siger "søgemaskineoptimering" hvad siger du så? Jeg ved det godt. Umiddelbart lyder det som et farligt smart ord, men når det kommer til digital marketing, er det faktisk en af dine bedste venner.
Du skal blive set SEO står for det engelske Search Engine Optimization, og herfra er det måske ikke svært at gætte, hvad det går ud på. Du skal optimere dit firmas synlighed på søgemaskinerne. Vidste du, at 95% af al den trafik Google sender videre, kommer fra første side af en Google-søgning? Det betyder, at hvis du vil have trafik til din hjemmeside, så er det essentielt at du kommer forrest i søgningen. Du skal være tilstede, når kunden søger på nettet. Det gør du bedst ved at have styr på din SEO. Det betyder at du skal udspecificere relevante nøgleord, formuleringer og emner, der får lige præcis din hjemmeside til at komme først ved indtastningen af det ord. Det er svære end det lyder. Alle mennesker benytter sig af forskellige søgeord og formuleringer, så det handler om at favne bredt. Samtidig skal du dog også være opmærksom på eventuel konkurrence. Hvis du vælger for brede ord er konkurrencen hjemmesiderne imellem også det større. Det handler altså om at finde balancen mellem søgeord der er tilpas snævre, men som samtidig har størst muligt søgepotentiale.