Formålet med de fleste nyhedsbreve er at skabe bevidsthed om, og opdateringer på et firmas tilbud og produkter. Derudover skal det gerne fremme det vi kaldet et "call to action", altså en opfordring til en handling hos læseren. Et call to action tager ofte form som et link der enten videresender til en hjemmeside eller til direkte køb af et produkt. Hvad skal dit nyhedsbrev opfodre læseren til at gøre? Dele, videresende eller klikke sig videre ind på din hjemmeside? Og endnu vigtigere: hvordan får du dem til at gøre det?
Gør det let! Okay, så du vil gerne have din læser til at gøre noget. Men har du overvejet at se det fra hans side? For nogen er bare det at åbne et nyhedsbrev en kraftanstrengelse, så det der med at klikke videre og dele kan hurtigt blive uoverskueligt. Her er det vigtigt, at du helt fra starten af får vækket et begær i læseren. Det skal ikke handle om, hvor fedt det kunne være for dig, at han besøgte din side eller delte din mail. Det skal udelukkende handle om, at læseren simpelthen er nødt til at klikke sig videre ind på et link, fordi det er så interessant. Med den rette optakt kan du meget elegant få det at klikke på et link til at virke som det letteste og mest naturlige at gøre. Det samme gælder deling. Her har de fleste større sociale platforme en knap (en såkaldt "social share button"), der gør det muligt lynhurtigt at dele blogindlæg og artikler på fx Facebook eller Twitter. De ser typisk sådan ud:
Disse ikoner er ganske diskrete. Alligevel er man (hvis man er bare nogenlunde bevendt med sociale medier) ikke i tvivl om, hvad de betyder. Nøgleordene når det kommer til dit call to action er altså at gøre det tydeligt, uden samtidig at gøre det anmassende.